Content marketing & thought leadership ICT branche
Voor B.lay is bewezen dat content marketing werkt. De medewerkers van het bedrijf staan tegenwoordig op de lijst als key-note spreker voor toonaangevende seminars. Het merk B.lay is met hulp van de content marketing strategie van Tante Web gegroeid naar een begrip binnen de Nederlandse ICT-branche.
Voor B.Lay heeft Tante Web een content marketing strategie ontwikkeld en met succes uitgerold. Tante Web heeft de kennis van de specialisten van B.Lay door vertaald naar overzichtelijke en (deels) grafisch stukken. Met behulp van white papers, webinars & artikelen over de risico’s en kansen van software assets, hebben we meer awareness gecreëerd rondom het merk B.Lay. Met resultaat, want de naam is ondertussen een begrip in de markt! Het bedrijf staat internationaal op de kaart als thought leader op het gebied van software asset management en de specialisten van B.Lay worden veelvuldig gevraagd lezingen te geven op de belangrijkste vakbeurzen.
Over B.lay, the license management company
B.lay, the license management company is een innovatief bedrijf, gevestigd aan de Maliebaan in Utrecht. Zij is gespecialiseerd in het inzichtelijk brengen van licentie rechten en plichten rondom complexe enterprise software zoals Oracle, Microsoft en Adobe. B.lay heeft zich gespecialiseerd in een niche binnen de IT branche en zij heeft veel inhoudelijke kennis in huis. Dit bood een uitgelezen basis voor een succesvolle content marketing strategie.
Tante Web’s Prakstische strategie
Het basis ingrediënt voor content marketing van Tante Web is Praktische Strategie. Binnen de complexe materie van B.lay betekende dit het zo inzichtelijk mogelijk maken van de klantenreis. Dat is nog niet zo makkelijk in een business to business situatie met veel beslissers, waarbij we ons richten op zowel de SAM-manager, CIO en ook CFO. De oplossingen voor deze doelgroepen spelen dan ook niet alleen binnen de afdeling IT maar raken ook de afdeling Finance.
De focus van de strategie van Tante Web was daarom ook meer gericht op het beantwoorden van de gemeenschappelijke vraag van de verschillende doelgroepen. De kennis van B.lay is niet alleen voor de SAM manager interessant, ook voor de CFO kunnen de risicoanalyses van B.lay belangrijke input geven voor mogelijke kostenbesparingen of juist verborgen kosten die nu niet zijn gebudgetteerd.
Doelstelling van de strategie van Tante Web was Thought leadership claimen met gerichte content op het specialisme en de risico’s rondom licentie management en software asset management voor enterprise software.
Door deze positionering te kiezen, werd het mogelijk vanuit de eigen kracht van B.lay de juiste mensen te bereiken die tegen specifieke vragen en situaties aanlopen waarbij de services van B.lay het antwoord en inzicht kunnen bieden. Tante Web werkte hierbij direct samen met het management en de compacte sales afdeling van B.lay. Samen hebben we de go-to-market approach van sales gekoppeld aan de customer journey. Met deze aanpak is focus gecreëerd in de communicatie naar potentiële klanten.
Het grote voordeel van deze strategie is dat de samenwerking tussen het management, sales en marketing nog beter werd. De juiste boodschap op het juiste moment was met behulp van deze koppeling duidelijker. Zo werden niet meer alle problemen en oplossingen in één mail gestuurd, maar werd onze doelgroep rustig via verschillende touch points onze content funnel in geleid. De content kalender van Tante Web was hierbij een heel mooi hulpmiddel.
Content kalender
Alleen vanuit de solide basis van een content kalender is een praktische strategie te realiseren . De content kalender van Tante Web biedt een goede planning voor content creatie rondom kennis vanuit het bedrijf waarbij de kernwaarden, logo’s en bestaande communicatie onderdelen goed gebruikt worden.
Voor B.lay hebben we het jaar opgedeeld in 4 thema’s. Per kwartaal behandelden we een thema van een van de specialistme van B.lay. Thema’s waren gebaseerd op software pakketten of bepaalde risico gebieden. Voorbeelden van hiervan zijn “De risico’s en uitdagingen van Oracle Database” of “risico’s van enterprise software bij overnames, merger & acquisitions”. Voor elk thema is een white paper ontwikkeld en vanuit deze white papers publiceerden we wekelijks blog’s. We sloten het kwartaal af met een expert webinar, waarbij de hoofdpunten van onze white paper nog een keer onder de aandacht brachten en vragen gesteld konden worden aan de expert van B.lay.
Is jouw bedrijf ook toe aan een succesvolle content marketing aanpak op basis van de praktische strategie van Tante Web? Boek meteen die praktische strategie sessie of mail miranda@tanteweb.nl en maak een afspraak.
Smakelijke Communicatie
Smakelijke communicatie is een belangrijk onderdeel in de aanpak van Tante Web. Smakelijke communicatie van Tante Web is altijd positief, professioneel en duidelijk. Voor B.lay zijn we een positief awareness offensief begonnen over de risico’s en kansen van software aankopen. Doelstelling was hierbij het informeren en behoeden van bedrijven voor de risico’s van enterprise software. Hiervoor hebben het PR bureau, Lubbers & De Jong in de arm genomen. De kennis en ervaring binnen de IT Branche van Lubbers & De Jong was hierbij van enorme waarde en zij heeft de kennis van B.lay naar een breder publiek gebracht.
Één van de succesvolste eigen communicatie kanalen voor B.lay is LinkedIn Pulse. Alle artikelen worden door de auteurs zelf op Pulse gedeeld en daarnaast ook op de website geplaatst. Goede bijkomstigheid hierbij is dat we de kracht van B.lay, haar eigen mensen, een succesvol podium bieden. Andere middelen die voor een positieve beeldvorming hebben gezorgd zijn: Mailchimp, LinkedIn-bedrijfspagina, Google+ en de totaal vernieuwde en verbeterde website.
Mensen met een positieve uitstraling zijn aantrekkelijk voor andere mensen, hetzelfde geldt voor bedrijven. Smakelijke communicatie van Tante Web stimuleert een positieve beeldvorming van je onderneming. Zij kan ook jouw bedrijf helpen met smakelijke communicatie!
Verrukkelijk design
Herkenbare beeldtaal met een positieve uitstraling is een essentieel onderdeel voor succesvolle content marketing van Tante Web.
Binnen een technische branche waarbij de nadruk in communicatie ligt op techniek, technische tekeningen en onduidelijke beeldtaal, zijn we begonnen het met simplificeren van de techniek. Duidelijke vormgeving, heldere kleuren en de vertaling van technische onderdelen naar mooie iconen bleken succesvolle ingrediënten voor de beeldtaal van B.lay.
De experts achter B.lay bieden de unieke kwaliteit in de services van de onderneming. In een tweede design ronde hebben we daarom de mensen van B.lay een prominente rol gegeven. Deze laatste stap was niet alleen goed voor de communicatie in beeld, maar heeft ook een positieve bijdrage geleverd aan het team van B.lay. Zo zijn alle medewerkers op een mooie manier gefotografeerd terwijl ze aan het werk waren. Deze sessie was voor het hele team een leuke ervaring. We hebben zo een mooie beeldbank gevuld met foto’s die een topteam laten zien. Bruikbaar voor een verrukkelijk design waarbinnen de mensen en hun kennis goed tot uiting komen.
Conclusie
Voor B.lay is bewezen dat content marketing werkt! Het merk B.lay staat voor kennis en expertise. De medewerkers van het bedrijf staan tegenwoordig op de lijst als key-note spreker voor toonaangevende seminars. Inmiddels is een fulltime marketing manager aangenomen, zij kan verder bouwen op de solide basis die er nu ligt.